DÜN FETÖ’CULUKLA SUÇLANAN “ORC” ADLI ANKET ŞİRKETİ BUGÜN AKP YANDAŞI OLUNCA AKP’NIN VE MHP’NİN OYU ARTTI, CHP’NİN AZALDI İYİ PARTİ VE HDP BARAJ ALTINDA KALDI
Öncelikle şunu belirteyim:
[[ Hiçbir anket şirketine güvenmiyorum. Tümü sipariş üzerine çalışan ve ismarlama sonuçlar veren şirketlerdir.. Bunun en son örneğini; ORC’un dünkü sonuçları anket sonuçlardır. Bu şirket iktidar güdümünde erken seçim egzersizleri yapıyor, sonuçları egzejere ederek. Yani abartılı sonuçlarla halkın ulusal iradesini yönlendirerek.. Vesselam kısa kelam; Halkı angut yerine koyan bu anket şirketleri halka değil siyasi partilere, ille de AKP’ye yakındırlar..]]
ORC adlı şirket, Ankara merkezli bir şirket… Gülen Cemaatine yakın olduğu iddia edilmişti ancak 15 Temmuz darbe girişiminden sonra gösterdiği yaklaşımla bu iddiaları adeta boşa çıkardı. Şuan daha çok hükümet adına olumlu sonuçlar gösteren araştırmalara imza atıyor.
ORC Araştırma Şirketi (Objective Research Center): Mehmet Murat Pösteki'nin sahibi olduğu anket şirketi 2011 yılında Sabah Gazetesinde, 2012 yılında da Vakit Gazetesi'nde hakkında yapılan FETÖ suçlaması ile olumsuz haberler yüzünden yıpratılmıştı. Ve sonra FETÖ’dan ERDO’ya geçiş yapınca anket rakamları da böyle oldu..
Son seçim anketi sonuçlarında bomba detay! (03.03.2018 09:52): Son seçim anket sonuçları gelmeye devam ediyor. ORC anketi birbirinden ilginç sonuçlar ortaya çıkardı. Buna göre AK Parti gücünü korurken İyi Parti ve HDP barajın altında kalıyor.
Son seçim anket sonuçları çok konuluşacak. Seçim ittifakı ORC anketinde soruldu. Verilen cevaplar hayli şaşırtıcıydı. ORC Araştırma Şirketi, 23-27 Şubat 2018 tarihleri arasında 36 ilde 3 bin 420 kişi ile yüz yüze görüşme yöntemiyle siyasi gündem araştırması yaptı. Ankete katılanlara “Recep Tayyip Erdoğan’ın aday olduğu Cumhurbaşkanlığı seçimi nasıl sonuçlanır” diye soruldu.
Katılımcıların yüzde 55.2’si “Erdoğan kazanır” dedi. “Erdoğan kaybeder” diyenlerin oranı ise yüzde 33.5’te kaldı. Yüzde 11.3’lük bir kesim ise fikir belirtmedi.
Bu pazar seçim olsa... “Bu Pazar seçim olsa oyunuzu hangi partiye verirsiniz” sorusuna katılımcıların Yüzde 48.2’si AK Parti, yüzde 24.6’sı CHP, yüzde 11.2’si MHP’ye oy vereceklerini söyledi. Araştırmada HDP ve yeni kurulan İyi Parti’nin barajı aşamadıkları görüldü.
İYİ parti ve HDP baraj altında! HDP’nin oyu yüzde 7.9 olurken İyi Parti’nin oy oranı ise yüzde 5.7 seviyesinde kaldı. Siyasi partilerin ittifak yaparak seçimlere girmesine verilen destek yüzde 67.8 olurken, destek vermeyenlerin oranı ise yüzde 32.2 seviyesinde kaldı.
CHP-HDP ittifakına partili seçmenin yanıtı
Araştırmada “CHP, HDP ile ittifak yaparsa oy verir misiniz” diye soruldu. Bu soruya CHP’li olduklarını söyleyen seçmenlerin yüzde 60.8’i “evet oy veririm” dedi. CHP’lilerin yüzde 39.2’si “hayır oy vermem” cevabı verdi.
HDP’li seçmenin CHP ile ittifak neredeyse tam destek verdiği belirlendi. HDP’lilerin yüzde 81.7 “Evet oy veririm” derken, “Hayır oy vermem” diyenlerin oranı ise sadece yüzde 18.3 seviyesinde kaldı.
“AK Parti, MHP, BBP ittifak yaparsa oy verir misiniz” diye soruldu. Bu soruya AK Partili seçmenin yüzde 99.2’si “evet oy veririm” diye cevap verdi.
MHP’li seçmen aynı soruya yüzde 89.4 oranında “evet” derken, MHP’li seçmenin yüzde 10.6’sı oy vermeyeceğini dile getirdi.
Hangi anket şirketi kimin ve hangi partiye yakın?
Türkiye’de sık sık ‘Bu pazar seçim olsa’ adı altında seçim anketleri yapılır. Ya da bugünlerde Cumhurbaşkanlığı Sistemi referandumuyla ilgili olarak yapılanlar gibi, belirli konularda halkın ne düşündüğü araştırılır.
Şirketlerin araştırmalarının iki boyutu vardır. Ciddi araştırmaları, herhangi bir partiye ya da belirli bir siyasi harekete yakın olan bir kuruluşa para karşılığında yaparlar ve bu bilgiler genelde kamuoyuna yansımaz. Anketlerin kamuoyuyla paylaşılan bölümleri olduğu gibi, paylaşılmayanları da vardır. Özellikle seçim dönemi haricinde yapılan anketler kamuoyunu yönlendirmek için yapılır.
Hükümet, her ay düzenli anket yaptırıyor. ANAR, ANYD-AR, POLLMARK ve DENGE şirketleri her ay iktidar partisine düzenli olarak anket sunar.
Peki, hangi anket şirketi kime aittir?
ANAR, 1998 yılında Ankara’da kurulmuştur. Sahibi, AKP’den Beşir Atalay’dır. Pollmark, 2003 yılında kurulan bir kamuoyu araştırma şirketi… İbrahim Dalmış, Ertan Aydın, Yusuf Ziya Özcan, İhsan Dağı tarafından kuruldu. AKP’ye yakınlığı ile biliniyor. Bu şirket, Cumhurbaşkanlığı seçim sürecinde, AKP teşkilatı, belediye başkanları ve milletvekillerine anket uyguladı.
Metropoll ve Anyd-Ar şirketleri de Ak Parti’ye yakınlıklarıyla biliniyor. Ancak 2012 yazında Metropoll ile AKP’nin arası, şirketin yaptığı bir seçim anketinde iktidar partisinin oylarının düşük çıkması nedeniyle açılmıştı. Bunun sonrasında, Metropoll nispeten hükümete daha mesafeli bir yaklaşım benimsedi.
DENGE Araştırma şirketi de hükümete özel anket yapıyor. Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Basri Yıldız, Recep Tayyip Erdoğan’la, ilk siyasete atıldığı yıllardan beri çalışıyor. AKP İstanbul Milletvekili Zeynep Karahan Uslu da şirkete danışmanlık yapıyor.
GENAR Araştırma şirketi, Ak Parti Esenler Belediye Başkanı Tevfik Göksu tarafından kuruldu. Şirketin yönetiminde Hüsrev Hatemi, Ümit Meriç, Nilüfer Narlı, Davut Dursun, Haluk Şahin, Arus Yumul ve Ak Parti MKYK üyesi Edibe Sözen var.
Habertürk için anket yapan Konsensus da, AKP’ye yakınlığıyla bilinen şirketlerden… Yapılan anketlerde genel olarak AKP’nin oy oranını en yüksek bulan firma diyebiliriz.
SONAR Araştırmanın sahibi HaKhan Bayrakçı ise, 1999 seçimlerinde MHP’den İstanbul milletvekili adayı olmuştu. Dolayısıyla, şirketi de milliyetçi camiaya yakın…Kel alaka; son zamanlarda CHP’ye yakınlaştığı da iddia ediliyormuş.
KONDA Araştırma ve Danışmanlık Tarhan Erdem’in sahibi olduğu bir şirket…Yönetiminde Tarhan Erdem ve Bekir Ağırdır bulunuyor. Hükümetle yakın ilişkileri olan bir şirket… Erdem, CHP’den ayrıldıktan sonra sıkı bir CHP ve Baykal muhalifi haline gelmesiyle dikkati çekiyormuş.
KAMAR Araştırma ise Emre Kongar tarafından, 1987 yılında kurdu. Dört yıl sonra bu şirketten ayrıldı. Daha sonra Bülent Tanla araştırmalarını yayınladı. Şu andaki başkanı Murat Doğan. CHP’ye yakın denebilirmiş.
Gezici Araştırma da son dönemde popüler olan ve Gezici ailesine ait olan bir araştırma şirketi… Şirket, Atatürkçü kimliği ve CHP’ye yakınlığıyla tanınıyor.
ORC adlı şirket, Ankara merkezli bir şirket… Gülen Cemaatine yakın olduğu iddia edilmişti ancak 15 Temmuz darbe girişiminden sonra gösterdiği yaklaşımla bu iddiaları adeta boşa çıkardı. Şuan daha çok hükümet adına olumlu sonuçlar gösteren araştırmalara imza atıyormuş.
Estima adlı şirketin Yönetim Kurulu Başkanı, CHP’li Bülent Tanla’nın oğlu Hasan Tanla. Daha önce ismi Piar Gallup idi, geçtiğimiz yıl Tanla ailesinin şirketleri bir araya gelerek bu ismi aldı. Tanla’nın CHP içinde sıkı bir muhalif olduğu biliniyor. Şirket basında daha çok Vatan Gazetesi ile çalışıyormuş.
A&G, Adil Gür’ün şirketi. 1997 yılında kuruldu, genel müdürü sosyal demokrat olarak bilinen bir isim Adil Gür. Daha çok Doğan grubundaki gazetelerde anketleri yayınlanıyor. Son dönemde hükümetle yakın ilişkiler içerisinde bulunduğu biliniyormuş.
Kamuoyunda Avrasya Anket Şirketi olarak bilinen AKAM ise, 2007 yılında Ankara’da kurulmuştur. 2014 yılında Sofistic Group tarafından satın alınan şirket, 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin sonucunu sıfır hatayla bilmesiyle nam yapmıştır. Şirketin üst düzey yönetiminin CHP’ye yakın olduğu bilinmekteymiş.
- 1.Not: İstisnanların dışındaki anket şirketlerine sözüm yok, fakat onlar da piyasada yok. Dahası, medya denen acımsaız onları ne gösteriyor ne de yazdırıyor!!
- 2. Not: Ben habercinin yalancıcısım. Daha doğrusu, etrafımızda güvenilir siyasetçi ve de güvenilecek kurum ve kuruluş ve dahi kişilik kalmadığı için biz de yalancı olabiliyor ve çok bilen ukalaların dediği gibi bilir bilmez yalandan ve de kulaktan dolma şeylerle sayfaları dolduruyoruz..
ŞEVKET ÇORBACIOĞLU
TEKNOPOLİTİKALAR PLATFORMU
evesbere@gmail.com
GSM. 0506 609 00 32
Anket şirketleri için önce televizyonlarda reklam yayınları yapılıyor. Şu zaman seçimlerini şu kadar az hatayla bildi vs. diye. Sonra sunucu tartışma kanallarında soruyor. Bu seçimlerde partileri hangi oy oranlarında bekliyorsunuz. Elbette ki özel araştırma şirketi tanıtımları ile partilerin oylarını belirleyen oranları söylüyorlar. Seçimler Allah'a emanet yapıldığı için oylarda araştırma şirketlerinin açıkladığı şekilde çıkarılıyor. Yani iş tamamen dümen. Yok bilmem ne şirketi dürüst çalışacak sonuç verecek neden çünkü özel. Külahımı buraya bıraktım anlatsınlar. İşin enteresan tarafı millet bu yayınlara, bu şirketlere inanıyor. Kimse yayınlara inanmasın kendi inandığınız partiye gidin oyunuzu atın. Televizyonlarda yapılan bütün çalışmalar halkı yönlendirme maksatlıdır.
YanıtlaSil