Başabakan, bu denli yüklenmemişti Deniz Baykal’a.. Demek ki Kılıçdaroğlu o’nu hayli ürkütmüş. Özellikle sayın Kılıçdaroğlu’nun büyük bir yüreklilikle; 27 Nisan'daki 'e-muhtıra'nın AKP'nin tekrar iktidara gelmesi için verildiğini öne sürmesi ve Erdoğan ve Büyükanıt'ın iş birliği yaptığını savlaması sonrası” ne dediğini bilmezliğin ötesinde, kendini zor durumda bırakacak söylemlerde bulunmaya başladı.. Sayın Kılıçdaroğlu “Recep Bey” dedi Recep bey başladı “Memur Kemal efendi” “Bay Kemal” diyerek duble saldırmaya.. Ki ilk ben başlattım bu süreci, nedense bana ses yok:
Biz blog yazanları bu gerçeği zaman-zaman işaret etmiş, fakat bugüne dek muhalefet liderleri asla Kılıçdaroğlu’nun bu cesaretini göstermemişti. Bu süreci işleten Kılıçdaroğlu, birilerinin resmen kimyasını bozdu ve ne söylediklerini bilmez durumuna düşürdü.
Son olarak Başbakan’ın Afyonkarahisar'daki; “CHP’nin yeni genel başkanı ölçüyü yitirdi. Bizim imanımızı da ahlakımızı da ölçecek kalibrede değilsin. Üzerinde gittiğini o duble yollar bu iktidarın yolları..
Talan yapan iktidar bu yolları nasıl yapıyor? Mesleğinizi, gelip de AK parti Genel Başkanı’ndan aramayın. O meslek size ait..' söyledikleri bu savımı doğruluyor. Bu son söyleminde dikkatimi çeken Fransızca söylenen “DubleYol” Türkçesi Bölünmüş yol. Mesleğim gereği ilgilendiğim bu konuda söylediklerinin inanın, mühendislik bilimi ile uzaktan yakından ilgisi yok..
Öncelikle bir yol mühendisi olarak, AKP’nin sahiplenerek övündüğü duble yol öyküsüne değinmek istiyorum. Görevim gereği ve ülkenin büyük bölümünü gezdim, bir de bunu dinlence gezilerimi eklediniz mi, ülkenin hemen-hemen tamamını gezdim sayılır. Her iki gezimde de “Gez-Gör-Yaz” etkinliği bütününde ayak tabanımın altındaki coğrafyayı yazarım.
İşte yazdıklarım ve Duble yol/Bölünmüş yol gerçeği: Fransızca söylenen Duble yolun İngilizcesi divided highway (Bölünmüş yol); 2x2 yani 2 şerit gidiş 2 şerit gelişi olan yol. Asla, erişim kontrollu oto yol değil (controlled access), Çünkü burada erişim kontrollü olarak sadece kavşak’lardan (Exit) veriliyor. Oto yol yapımında çok daha ucuz. Nedeni bölünmüş yolda, oto yol gibi her yere Üst geçit (Overpass) ve altönceleri ABD eyaletler arasında kullanılmış ve de sonradan oto yola dönüştürülmüş yol (Her şeyimizi nasıl ABD’ye endekslediğimizin göstergesi)..
Bizimkiler bölünmüş yol yöntemini, karayollarını bir an önce bitirmek için uyguluyorlar, çünkü bu yollarda da, trafik ışığı kullanılarak sağ ve sol çıkışlarla yola çıkabiliyor. İkinci neden olarak bölünmüş yolları düz ovada inşa etmektedirler. Evet; “Hızlı Tren Projesi” sonrası zaman kaybedilmeksizin; siyasi ve ekonomik rant düşüncesi doğrultusunda “Duble Yol Projesi” başlatıldı. ‘Proje öncesi ve sonrası Mühendislik disiplini’ bağlamında özenin göstertilmemesi, Demiryolundaki Hızlı Tren kazası gibi, Bölünmüş (Duble) yolda da dever yanlışlığı ve Mucur kazaları yaşanır oldu.
Bölünmüş(Duble) Yol popülizminin genellikle; ‘Kekliği düz ovada avlarlar’ misali, ‘Seçmeni düz ovada avlamak’ için, düzlük/Ovalık alanlarda yaygınlaştırıldığını gözlemliyoruz. Bölünmüş yol inşaatlarını izleyin, göreceksiniz, engebeli/Dağlık alanlarda çalışma yok gibi. Amaç birbirinden ve Proje disiplininden kopuk da olsa, “ Bu kadar duble yol yaptım” şeklinde Seçim kürsüsüne malzeme hazırlamak…
Ben bu yapım yöntemini, Bazı yüklenicinin; içme suyu projesini ‘suyun kaynağı membadan alarak köye götürmesi gerekirken, bir an önce hak ediş alabilme adına, Proje disiplinine uymaksızın, inşa kolaylığı adına, suyun döküldüğü mansap tarafından’ başlatmasına benzetirim. Bölünmüş yol inşa aşamasında, uygulama tekniklerine ve dünya yol mühendisliği standartlarına uyulmadan yapılan ‘Satıh kaplama asfalt-Yüzeysel asfalt’ üzerine dökülen ve mühendislik uygulama teknikleri nedeniyle iş makineleriyle sıkıştırılması gerekirken, seyreden araçlara sıkıştırtılan “Mucur(Kırma taş)” sürekli can alıcı kazalara neden olmaktadır.
Asıl kazalar yapım sonrası, yanı Duble yollar trafiğe açıldıktan sonra yaşanacaktır-Ki yaşanmıştır, son yıllarda büyük ölümlere neden olan kazalar, örneğin, öğrencilerin bir cemaat üyesi olduğu gizlenen Kızılcahamam kazası ve diğerleri bunun kanıtıdır- Çünkü, gerek demiryolunda gerekse yeni yapılan bölünmüş yollarda Dever olgusuna yer verilmemektedir. Dever, Fransızca (Dêvers) kökenli bir mühendislik terimidir. Kısaca “Merkezkaç kuvvet” nedeniyle hızla seyreden araçların ‘Demiryolunda Ray’dan-Karayolunda Yol’dan’ çıkmalarını ve devrilmelerini önlemek için, Karayolu ve Demiryolu kurbalarında içe doğru verilen hassas eğimdir.
Dever nedir?
Demiryolu/Karayolu projesinin ve üzerinde seyreden insanların can damarı gibidir. Dever eğimini ve yatay kurba kodunu proje kriterlerine göre yakalayamaz iseniz, ‘hızla seyreden araçların merkezkaç kuvvetiyle devrilmesi ve savrulması nedeniyle’ büyük kazalara neden olursunuz.. Hele üzerinde bir de Mcır varsa…..
Tüm bu olguların suçlusu; ne sürücüler, ne de politik baskı ve uygulanan ücret politikaları nedeniyle yaşam skalasının altında travmatik ortama itilen Mühendis/ Mimarlar ve diğer teknik elemanlardır. Suçlu, böylesi proje seyriyle siyasi ve ekonomik rant anlayışını yıllardır dayatan, özellikle 2002 sonrası egemen kılanlardır.
Demiryolu/ Karayolu projesinin ve üzerinde seyreden insanların can damarı olan; Düşey kurbalar (kasis) ve Yatay Kurbalar (virajlar) üzerindeki (evet, düşey kurba üzerinde de dever yapılmaktadır). İşte bu “Dever”’ler de; mühendislik bilimi ve disiplinine (Yeterince) uyulmadan inşa edilmektedir. Ayrıca Duble/Bölünmüş yol, eski yola koşut (Paralel) yaklaşık veya aynı kotta yeni bir yolla tamamlanmaktadır. Özellikle yüklenici tarafından yapımı üstlenilen projelerde (?) bu yöntemin hakim olduğunu gözlemliyorsunuz.
Bunun, Mühendislik tekniği ilgisi olmayan bu yöntemin, ekonomik bağlamda da hiçbir katkısı yoktur. Aksine, yükleniciye hafriyattan fazla para ödenmesi boyutunda zararı vardır. Seyir halindeyiz; bölünmüş yolun inşa edilmediği engebeli batı toros dağlarını tırmanıyoruz.. Sürücü de, yolcularda bunalmış durumda, yavaş-yavaş inişe geçtik, aniden sürücü hızlandı, çünkü düzlüğe inmiş ve bölünmüş yol inşası ile karşılaşmıştı.
Mucur’a dalmasıyla fren yapması bir oldu.. Ucuz atlattık.. Trafik tıkalı, çünkü kaza olmuştu, tam da Dever’in olması gereken noktada.. İndim bölge yetkilisi meslektaşım. Sordum “Kardeşim dağlarda değil de neden düz ovada bölünmüş yola hız veriyorsunuz?.. Yolların çoğunda mühendislik bilimi bağdaşmayan Deverler yapılıyor..” Yanıt yok.
Biraz sonra bu yetkili kardeşim “Ağabey, belli ki siz bu işi biliyorsunuz, demin deve-meve dedin, o ne?” diye sormasın mı. Anlayacağınızı Dever’in ne olduğunu bilmiyor, ama 2005 yılında benim gibi Bölge Müdürü. İşte, Başbakanın bizim duble yol dediği yol inşaatlarındaki; satıh kaplama asfalt, mucur, Yatay Kurba (Viraj) ve Dever bağlamında Proje uygulama hataları bunlar…
21 temmuz 2004 günü Sakarya’nın Pamukovası’nda yaşanan ve 39 (?!) insanımızın yaşamına neden olan Hızlı Tren Proje kazasının, bu proje hatalarından biri olan Dever yanlışlığından kaynaklanmadığını bana kim söyleyebilir… “Raporlar mı? Geçin bunları!...” Üzülerek belirteyim, TCDD’nin başındaki Genel Müdür yargılanmasına karşın tekrar görevine iade edildi..
Başbakanın Duble yol çalışma yöntemi bu.. Her yerde ‘Kekliği düz ovada avlamak’ örneği, paraları ve oyları düz ovada avlamak adına; düzlüklerde hız verilmiş Duble yol çalışmaları... Yolun iki tarafı hafriyat artıklarıyla dolu. Bu bozuk yolda Kamyonlar, yani yolların efendileri azgın yırtıcılar gibi ses çıkararak geçiyorlar yanınızdan. Üzerinize direksiyon kırsa kaçacak yeriniz yok.
Dedim ya yolun her iki yanı sanki ihata(çevre) duvarı ile örülmüş. Kimse yadsıyamaz, Duble yol müteahhidinden sonra, toplu konut müteahhitleri türemeye başladığını. Düşünün direkt Başbakana bağlı bir sektör.. İmar ve benzer sorunları kendileri çözüyorlar..
TOKİ’den söz ediyorum canım, hani her şeyi özelleştiren, fakat özelleştirmeyip siyasi ve ekonomik ranta dönüştürdüğü TOKİ’den.. Yandaş medya, yandaş meddah, yandaş müteahhit. Müthiş bir buharlaştırma korosu. Dahası siyasi ve ekonomik rant korosu.. Bulvarlarda siz hiç, altında jip, ağzında sigara, omzunda kürk, başında türban seyreden bayanları izlediniz mi? Adeta papatyaların dinsel versiyonu..
Ayşe Böhürler bile böylesi buharlaştırmalara artık isyan eder olduğunu da gözlemlediniz mi? ?.. Sakın başörtülü bayanların araç kullanmasına karşı olduğumu aklından geçirme, aklından zorun var derim.. Duble yolun sahipleri, kamyon üzerinden kürek-kürek mucur atıp geçen araçlara sıkıştırtan, zift üzerine stabilize döküp üzerinden arabaları geçirten, aniden karşınıza çıkan dönerli kavşaklar ve her şeyden önemlisi, düz giden yolun aniden “S” haline getiren kavşaklı duble yol elbetti Başbakan’ın olacaktır...
İşte bunlar Karayol’u politikalarında hata üstüne-hata yapmalarını bırakın, mühendislik disiplini dışına çıkmayı adeta ilke edinmişler. Ve Başbakan çıkıp; “.. Bizim imanımızı da ahlakımızı da ölçecek kalibrede değilsin…” Kalibre; inch'in yüzde birine tekabül eden İngiliz ölçü birimidir... Ve 1 kalibre = 0.254mm'dir.... Çok doğru, sayın Kılıçdaroğlu’nun zeka ölçüsü, birilerinki gibi mm ile saptanamaz….
ŞEVKET ÇORBACIOĞLUTEKNOPOLİTİKALAR PLATFORMU
Yorumlar
Yorum Gönder