ANNELER GÜNÜ ‘MUĞLA’DAKİ KAZADA’ YİTİRDİĞİMİZ 24 CANIN SUÇLUSU; SÜRÜCÜ MU YOKSA İKTİDARIN YOL POLİTİKASI MI?
Anneler günü kutlamalarında Muğla’da yaşanan ve anneler ve bebeleri başta olmak üzere yitirdiğimiz 24 canı nedense başsağlığı dilekleriyle gündemden düşürdük.
Aksine çok yönlü olarak gündemde tutulması gereken felaket bir haber; “Muğla-Marmaris karayolunda tur otobüsü uçuruma yuvarlandı. Kazada 24 kişi kişinin yaşamını yitirdi, 10 kişinin de yaralandı. Otobüste 3’ü erkek 31’i kadın olmak üzere 34 kişi vardı. (13 Mayıs 2017).”
İlk doğru açıklama; TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber Çakar’dan geldi: “Belli periyotlarda yapılan araç muayenelerinin basit, ucuz ve pratik kontroller yapılmaktadır… Bilinçsiz araç kullanımı, araç frenlerinin bakımlı olmaması ve eşdeğer yedek parça kullanılmaması gibi etkenler bu tür acı kazalara davetiye çıkarmaktadır.”
İkinci doğru açıklama Muğla Valisi Amir Çiçek’in yaptığı açıklama. Vali beyin açıklamasında bir bölüm var ki, adeta yanlışlara vurgu yapılmış. Açıklamaya göre, kazanın temel nedeni; yol eğiminin yetersizliği. Bilerek veya bilmeyerek Vali, kazanın temelinin; yatay kurp (Viraj) ve Düşey kurp (kasis) eğimlerindeki hatalar olduğunu söylüyor. Dahası, mühendislik disiplini ve biliminden uzak, siyasi ve ekonomik ranta yönelik Duble yol inşaatlarının..
Sürücü ve araç hatalarını yadsıyamayız, fakat gerçek sorumlu iktidarın yol politikası:
Bitirme projesi yol olan bir İnşaat Mühendisi olarak, iktidarın sahiplenerek övündüğü Bölünmüş yol-duble yolun yapılışına değinmek istiyorum: “Duble yol; 2x2, yani 2 şerit gidiş 2 şerit gelişi olan yol. Asla, erişim kontrollu oto yol değil(controlled access), Çünkü burada erişim kontrollü olarak sadece kavşak’lardan(Exit) veriliyor. Oto yol yapımından çok daha ucuz.
Nedeni bölünmüş yolda, oto yol gibi her yere Üst geçit (Overpass) ve alt geçit uygulaması ilk ABD eyaletler arasında kullanılmış ve de sonradan oto yola dönüştürülmüş yol.. Bizimkiler bölünmüş-Düble yol yöntemini, karayollarını bir an önce bitirmek için değil, siyasi rant adına düz ovada inşa ettiler, mühendislik disiplininden soyut olarak.
Evet; “Hızlı Tren Projesi” sonrası zaman kaybedilmeksizin; siyasi ve ekonomik rant düşüncesi doğrultusunda “Duble Yol Projesi” başlatıldı. ‘Proje öncesi ve sonrası Mühendislik disiplini’ bağlamında özenin göstertilmemesi, Demiryolundaki Hızlı Tren kazası gibi, Bölünmüş(Duble) yolda da dever yanlışlığı ve Mucur kazaları yaşanır oldu. Bölünmüş (Duble) Yol popülizminin genellikle; ‘Kekliği düz ovada avlarlar’ misali, ‘Seçmeni düz ovada avlamak’ için, düzlük/Ovalık alanlarda yaygınlaştırıldığını gözlemledik.
Engebeli/Dağlık alanlarda çalışma yok gibi idi ilk zamanlarda. Amaç; birbirinden ve Proje disiplininden kopuk da olsa, “Bu kadar duble yol yaptım” şeklinde Seçim kürsüsüne malzeme hazırlamaktı. Düble yol inşa aşamasında, uygulama tekniklerine ve dünya yol mühendisliği standartlarına uyulmadan yapılan ‘Satıh kaplama asfalt-Yüzeysel asfalt’ üzerine dökülen ve mühendislik uygulama teknikleri nedeniyle iş makineleriyle sıkıştırılması gerekirken, seyreden araçlara sıkıştırtıldığı için, sıkışmayan “Mucur (Kırma taş)” yüzünden sürekli can alıcı kazalara neden olmaktadır.
Asıl kazalar yapım sonrası, yanı Duble yollar trafiğe açıldıktan sonra yaşanacaktır-Ki yaşanıyor. İşte Muğla’da yaşanan budur. Çünkü, gerek demiryolunda gerekse yeni yapılan bölünmüş yollarda, ille de engebeli ve yüksek rakımlarda Dever olgusuna mühendislik bilimi bütününde yer verilmemektedir.
Dever; “Merkezkaç kuvvet” nedeniyle hızla seyreden araçların ‘Demiryolunda Ray’dan-Karayolunda Yol’dan’ çıkmalarını ve devrilmelerini önlemek için, Karayolu ve Demiryolu kurbalarında içe doğru verilen hassas eğimdir.
Dever; Demiryolu/Karayolu projesinin ve üzerinde seyreden insanların can damarı gibidir. Dever eğimini ve yatay kurb kodunu proje kriterlerine göre yakalayamaz iseniz, ‘hızla seyreden araçların merkezkaç kuvvetiyle devrilmesi ve savrulması büyük kazalara neden olur.. Hele üzerinde bir de Mcır varsa…..
Tüm bu olguların suçlusu; politik baskı ve uygulanan ücret politikaları nedeniyle yaşam skalasının altında travmatik ortama itilen Mühendis/ Mimarlar ve diğer teknik elemanlar değildır. Suçlu, böylesi proje seyriyle siyasi ve ekonomik rant anlayışını yıllardır dayatan, özellikle 2002 sonrası egemen kılanlardır.
Demiryolu/ Karayolu projesinin ve üzerinde seyreden insanların can damarı olan; Düşey kurbalar(kasis) ve Yatay Kurbalar(virajlar) üzerinde olması gereken “Dever”’ler; mühendislik bilimi ve disiplinine (Yeterince) uyulmadan inşa edilmektedir. Ayrıca Duble/Bölünmüş yol, eski yola koşut(Paralel) yaklaşık veya aynı kotta yeni bir yolla tamamlanmaktadır.
Özellikle yüklenici tarafından yapımı üstlenilen projelerde(?) bu yöntemin hakim olduğunu gözlemliyorsunuz.
Konuya; 9 Ağustos 2010’da detaylıca değinmişim:
Şevket Çorbacıoğlu
Teknopolitikalar platformu
evesbere@gmail.com
0506 609 00 32
Dever konusu eğitimlerin ayrıntılı verildiği sürücü kurslarında dahi anlatılmıyor. Sürekli her yerde deniliyor ki virajlara yavaş girin. Neden yavaş girilmesi gerektiğini ya da yol yapım hatasını kimse bilmiyor. Bu konuda toplumsa bir körlük var.
YanıtlaSilAynen öyle..Anlayan için..
YanıtlaSil